Algemene voorwaarden

Artikel 1. Definities

  • 1
    Aannemer: Lameko Zonwering B.V. (KvK 81092326), gevestigd te (2265AP) Leidschendam aan het adres Damlaan 70.
  • 2
    Opdrachtgever: de (beoogde) contractspartij van Aannemer.
  • 3
    Overeenkomst: de tussen Aannemer en Opdrachtgever gesloten overeenkomst.
  • 4
    Voorwaarden: de onderhavige algemene voorwaarden.

Artikel 2. Totstandkoming Overeenkomst

  • 1
    Een Overeenkomst komt tot stand doordat Opdrachtgever (eventueel na een aanvraag door Opdrachtgever) een offerte van Aannemer uitdrukkelijk (schriftelijk of per e-mail) of stilzwijgend heeft aanvaard. De Overeenkomst komt stilzwijgend tot stand conform de
    offerte, indien Opdrachtgever niet binnen 12 uur na kenbare aanvang van de uitvoering van de Overeenkomst zijn bezwaren aan Aannemer heeft kenbaar gemaakt.
  • 2
    Wijzigingen van/aanvullingen op de Overeenkomst kunnen uitsluitend schriftelijk worden overeengekomen. Aannemer behoudt zich het recht voor om deze Voorwaarden eenzijdig te wijzigen.
  • 3
    Als bepalingen in een offerte, opdrachtbevestiging of ondertekende overeenkomst tegenstrijdig zijn met bepalingen in de Voorwaarden, zijn eerstgenoemde bepalingen leidend.
  • 4
    Aan informatie uit offertes, folders, reclamematerialen of van de website van Aannemer kan Opdrachtgever geen rechten ontlenen.
  • 5
    Deze Voorwaarden zijn steeds van toepassing op alle aanbiedingen en Overeenkomsten van Aannemer.
  • 6
    Afwijkende voorwaarden van Opdrachtgever worden te allen tijde uitgesloten en gelden uitsluitend bij uitzondering voor zover deze uitdrukkelijk schriftelijk door Aannemer zijn aanvaard en gelden alleen voor de desbetreffende Overeenkomst(en) waarop de uitzondering ziet.
  • 7
    Indien enige bepaling van deze algemene voorwaarden om welke reden dan ook niet geldig is, blijven de voorwaarden voor het overige van kracht en zullen partijen over de inhoud van een nieuwe bepaling onderhandelen, welke bepaling de strekking van de oorspronkelijke
    bepaling zo dicht mogelijke benadert.

Artikel 3. Verplichtingen Aannemer

  • 1
    Aannemer levert, indien in de offerte geen specifieke normen of voorschriften (zoals een bestek) zijn overeengekomen, overeenkomstig hetgeen Aannemer redelijkerwijs mocht veronderstellen.
  • 2
    Aannemer biedt Opdrachtgever geen garanties inzake de kwaliteit of eigenschappen van het werk, tenzij dat uitdrukkelijk schriftelijk wordt overeengekomen. Op dergelijke garanties kan Opdrachtgever alleen een beroep doen indien hij zelf aan al zijn (betalings)verplichtingen jegens Aannemer heeft voldaan.
  • 3
    Voor Aannemer geldende termijnen zijn niet fataal, tenzij partijen in de Overeenkomst uitdrukkelijk en schriftelijk anders zijn overeengekomen. Een overeengekomen termijn gaat eerst in nadat de Overeenkomst is gesloten en alle voor de uitvoering van de
    Overeenkomst noodzakelijke gegevens in het bezit zijn van Aannemer. Een overeengekomen termijn wordt minimaal verlengd met het aantal dagen dat is verstreken tussen het moment van totstandkoming van de Overeenkomst en het moment waarop alle voor de uitvoering van de Overeenkomst noodzakelijke gegevens in het bezit van Aannemer zijn gekomen. Een overeengekomen termijn wordt ook verlengd met de periode
    waarin sprake is van een overmachtssituatie.

Artikel 4. Verplichtingen Opdrachtgever

  • 1
    Tenzij anders overeengekomen gelden prijzen exclusief BTW, transport en emballage.
  • 2
    Prijsverhogingen voortvloeiende uit op mondeling of schriftelijk verzoek van Opdrachtgever verrichte aanvullingen en/of wijzigingen van de Overeenkomst en/of de specificaties van de te leveren zaken zijn integraal voor rekening van Opdrachtgever.
  • 3
    Alle kosten die het gevolg zijn van omstandigheden waarmee Aannemer bij het aangaan van de Overeenkomst redelijkerwijs geen rekening hoefde te houden, komen voor rekening van Opdrachtgever.
  • 4
    Alle betalingen door Opdrachtgever aan Aannemer dienen te worden gedaan op een door Aannemer aan te wijzen bankrekeningnummer, zonder verrekening, in euro’s en uiterlijk 14 dagen na factuurdatum. Dit betreft een ‘voor de voldoening bepaalde termijn’ in de zin van
    art. 6:83 sub a BW.
  • 5
    Bij gebreke van volledige en tijdige betaling zoals bedoeld in voorgaand lid treedt Opdrachtgever van rechtswege in verzuim met in ieder geval de volgende gevolgen:
    a. Opdrachtgever wordt een rente verschuldigd van 1,5% per maand over deopenstaande factuur/facturen;
    b. Opdrachtgever wordt buitengerechtelijke incassokosten verschuldigd van 15% van de openstaande factuur/facturen en met een minimum van € 250,-;
    c. Indien Aannemer Opdrachtgever ter zake haar betalingsverplichtingen in rechte betrekt wordt Opdrachtgever eveneens, in aanvulling op voorgaande leden, de daadwerkelijke kosten die Aannemer daarvoor dient te maken (zoals advocaatkosten, deurwaarderskosten, griffierechten etc.) verschuldigd.
  • 6
    Aannemer is te allen tijde gerechtigd van Opdrachtgever zekerheidsstelling en/of vooruitbetaling te verlangen voor de nakoming door Opdrachtgever van zijn verplichtingen uit de Overeenkomst. Zulks geldt in ieder geval bij enige overschrijding van enige betalingstermijn, of enige andere tekortkoming van deze Overeenkomst zijdens Opdrachtgever. Opdrachtgever zal hieraan op eerste verzoek voldoen.
  • 7
    Opdrachtgever moet er voor zorgen dat alle vergunningen, ontheffingen en andere beschikkingen die noodzakelijk zijn om het werk uit te voeren tijdig zijn verkregen. Opdrachtgever is verplicht om Aannemer, op eerste verzoek, schriftelijk aan te tonen dat zulks het geval is.
  • 8
    Opdrachtgever is verantwoordelijk voor de door of namens hem voorgeschreven constructies, grondstoffen, producenten en werkwijzen, alsmede voor de door of namens hem gegeven orders, aanwijzingen en instructies.
  • 9
    Opdrachtgever zorgt ervoor dat Aannemer zijn werkzaamheden ongestoord en op het overeengekomen tijdstip kan verrichten en dat hij bij de uitvoering van zijn werkzaamheden de beschikking krijgt over de benodigde voorzieningen, zoals:
    a. gas, water, elektriciteit en internet;
    b. verwarming;
    c. afsluitbare droge opslagruimte;
    d. op grond van de Arbowet en -regelgeving voorgeschreven voorzieningen.
  • 10
    Opdrachtgever draagt het risico en is aansprakelijk voor schade aan en diefstal of verlies van zaken van Aannemer, Opdrachtgever en derden, zoals gereedschappen, voor het werk bestemde materialen of bij het werk gebruikt materieel, die zich bevinden op of nabij de
    plaats waar de werkzaamheden worden verricht of op een andere overeengekomen plaats.
  • 11
    Onverminderd het bepaalde in voorgaande lid van dit artikel, is Opdrachtgever gehouden zich adequaat te verzekeren tegen de in dat lid genoemde risico’s. Opdrachtgever dient daarnaast te zorgen voor verzekering van het werkrisico van te gebruiken materieel.
    Opdrachtgever dient Aannemer op eerste verzoek een kopie van de betreffende verzekering(en) en een bewijs van betaling van de premie te sturen. Als er sprake is van schade, is Opdrachtgever verplicht dit onverwijld bij zijn verzekeraar te melden ter verdere behandeling en afwikkeling.
  • 12
    Tenzij schriftelijk anders overeengekomen is Opdrachtgever verplicht de volgende werkzaamheden voor eigen rekening en risico uit te voeren:
    a. grond-, hei-, hak-, breek-, funderings-, metsel-, timmer-, stukadoors-, schilder-, behangers-, herstelwerk of ander bouwkundig werk;
    b. het realiseren van aansluitingen van gas, water, elektriciteit, internet of andere infrastructurele voorzieningen;
    c. maatregelen ter voorkoming of beperking van schade aan of diefstal of verlies van op of bij de werkplek aanwezige zaken;
    d. afvoer van materialen, bouwstoffen of afval;
    e. verticaal en horizontaal transport;

Artikel 5. Meer- en minderwerk

  • 1
    Wijzigingen in het werk resulteren in ieder geval in meerwerk als:
    a. er sprake is van een wijziging in het ontwerp, de specificaties of het bestek;
    b. de door opdrachtgever verstrekte informatie niet overeenstemt met de werkelijkheid;
    c. geschatte hoeveelheden meer dan 5% afwijken.
  • 2
    Meerwerk wordt berekend op basis van de prijsbepalende factoren die gelden op het moment dat het meerwerk wordt verricht. Opdrachtgever is gehouden de prijs van het meerwerk op eerste verzoek van Aannemer te voldoen, zonder opschorting of verrekening (ook niet met minderwerk).
  • 3
    3. Wijzigingen in het werk resulteren alleen in minderwerk als/voor zover:
    a. Aannemer schriftelijk heeft ingestemd met het niet uitvoeren van het minderwerk;
    b. Het minderwerk daadwerkelijk een besparing van kosten voor Aannemer tot gevolg heeft en Aannemer dat schriftelijk heeft bevestigd aan Opdrachtgever;
  • 4
    Minderwerk wordt berekend op basis van de door Aannemer begrote bedragen en omvatten uitsluitend besparingen van materialen en externe kosten, in geen geval besparingen van interne kosten van Aannemer (zoals personeelskosten).

Artikel 6. Oplevering van het werk

  • 1
    Het werk wordt als opgeleverd beschouwd in de volgende gevallen:
    a. als Opdrachtgever het werk heeft goedgekeurd;
    b. als het werk door Opdrachtgever in gebruik is genomen. Neemt Opdrachtgever eendeel van het werk in gebruik dan wordt dat gedeelte als opgeleverd beschouwd;
    c. als Aannemer schriftelijk aan Opdrachtgever heeft meegedeeld dat het werk is voltooid en Opdrachtgever binnen 3 dagen na de dag van de mededeling schriftelijk kenbaar heeft gemaakt dat het werk is afgekeurd;
    d. als Opdrachtgever het werk niet goedkeurt op grond van kleine gebreken of ontbrekende onderdelen die binnen 30 dagen kunnen worden hersteld of nageleverd en die ingebruikname van het werk niet in de weg staan.
  • 2
    Na oplevering is Aannemer niet meer aansprakelijk voor eventuele tekortkomingen aan het werk.
  • 3
    Keurt Opdrachtgever het werk binnen de termijn zoals bedoeld onder sub c van voorgaand lid af, dan is hij verplicht dit onder opgave van redenen schriftelijk kenbaar te maken aan Aannemer en Aannemer schriftelijk in de gelegenheid te stellen het werk alsnog binnen een
    redelijke termijn te voltooien en op te leveren. Hiermee wordt de klachttermijn van Opdrachtgever (zoals bedoeld in art. 6:89 BW) gefixeerd.
  • 4
    Opdrachtgever vrijwaart Aannemer voor aanspraken van derden voor schade aan niet opgeleverde delen van het werk veroorzaakt door het gebruik van reeds opgeleverde delen van het werk.

Artikel 7. Eigendomsvoorbehoud

  • 1
    Iedere levering van roerende zaken vindt plaats onder uitgebreid eigendomsvoorbehoud. Alle door Aannemer geleverde zaken blijven eigendom van Aannemer totdat Opdrachtgever aan al haar betalingsverplichtingen uit hoofde van alle tussen partijen gesloten
    overeenkomsten terzake van de verkoop van roerende zaken (inclusief verplichtingen tot betaling van rente of (incasso)kosten) heeft voldaan. Zolang Opdrachtgever niet aan haar betalingsverplichtingen heeft voldaan, verplicht Opdrachtgever zich jegens Aannemer om
    het geleverde als een zorgvuldig huisvader te behandelen, verzekerd te houden en dit niet te verpanden, te verwerken, over te dragen of af te geven aan derden. Bij niet-nakoming van deze verplichting wordt de gehele met de Overeenkomst gemoeide koopprijs terstond
    opeisbaar.
  • 2
    Indien Opdrachtgever tekortschiet in de nakoming van haar verplichtingen jegens Aannemer, heeft Aannemer het recht de zaken waarvan de eigendom is voorbehouden, terstond terug te nemen. Voor zover noodzakelijk zal Opdrachtgever aan Aannemer op diens eerste verzoek onmiddellijke toegang verlenen tot gebouwen en/of terreinen, waarvan Opdrachtgever eigenaar dan wel beheerder is, zodat Aannemer haar eigendom(men) kan revindiceren.
  • 3
    Door Opdrachtgever verrichte betalingen worden allereerst en zoveel mogelijk toegerekend aan vorderingen van Aannemer waarvoor geen eigendomsvoorbehoud geldt.

Artikel 8. Overmacht

  • 1
    Indien Aannemer door een niet-toerekenbare tekortkoming niet aan haar verplichtingen jegens Opdrachtgever kan voldoen is sprake van een overmachtstoestand, is Opdrachtgever niet bevoegd de Overeenkomst te ontbinden en wordt de nakoming van de verplichtingen van Aannemer opgeschort voor de duur van de overmachtstoestand.
  • 2
    Indien enige overmachtstoestand 2 maanden heeft geduurd, heeft Aannemer het recht de Overeenkomst schriftelijk geheel of gedeeltelijk te ontbinden.
  • 3
    In geval van een overmachtstoestand heeft Opdrachtgever geen recht op enige (schade)vergoeding, ook niet als Aannemer als gevolg van de overmacht enig voordeel mocht hebben.
  • 4
    Onder overmacht wordt verstaan naast hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van buiten komende oorzaken, voorzien en niet voorzien, waarop Aannemer geen invloed kan uitoefenen, waardoor de nakoming van haar verplichtingen jegens Opdrachtgever geheel of gedeeltelijk wordt verhinderd of waardoor de nakoming van haar verplichtingen in redelijkheid niet van Aannemer kan worden verlangd, ongeacht of die omstandigheid ten tijde van het sluiten van de Overeenkomst ook te voorzien was. Tot die omstandigheden worden mede gerekend: staking, uitsluiting, brand, machinebreuk, stagnatie of andere problemen bij de productie door de toeleveranciers van Aannemer en/of maatregelen van enige overheidsinstantie (zoals terugroepacties), alsmede het ontbreken van enige van overheidswege te verkrijgen vergunning.

Artikel 9. Aansprakelijkheid Opdrachtgever

  • 1
    Opdrachtgever is verantwoordelijk voor de door of namens haar verstrekte informatie zoals voorgeschreven constructies, materialen en werkwijzen of gegeven orders, aanwijzingen en instructies.
  • 2
    Opdrachtgever is aansprakelijk voor alle schade die het gevolg is van fouten in de door haar verstrekte informatie zoals voornoemd of gebreken in zaken, bouwstoffen, materialen of hulpmiddelen die door haar ter beschikking zijn gesteld dan wel door haar zijn
    voorgeschreven.
  • 3
    Opdrachtgever vrijwaart Aannemer voor aanspraken van derden ter zake schade zoals voornoemd.
  • 4
    De gevolgen van de naleving (door Aannemer of derden) van wettelijke voorschriften of beschikkingen van overheidswege zijn voor rekening van Opdrachtgever, ongeacht of de oorzaak/noodzaak van die naleving aan Opdrachtgever, Aannemer of een derde te wijten
    is. Aannemer is jegens Opdrachtgever niet aansprakelijk voor schade ten gevolge van de naleving zoals voornoemd en Opdrachtgever is verplicht om op eerste verzoek van Aannemer medewerking te verlenen aan de naleving zoals voornoemd en alle schade en kosten te vergoeden die Aannemer door naleving zoals voornoemd lijdt.
  • 5
    Opdrachtgever is aansprakelijk voor schade die het gevolg is van door haar of in haar opdracht door derden uitgevoerde werkzaamheden of verrichte leveringen.

Artikel 10. Aansprakelijkheid Aannemer

  • 1
    Aannemer is niet aansprakelijk voor enige indirecte schade van Opdrachtgever of een derde in verband met (de uitvoering van) een Overeenkomst of een door Aannemer geleverd goed of dienst, waaronder mede wordt begrepen gevolgschade, immateriële
    schade, bedrijfs- of milieuschade.
  • 2
    Iedere aansprakelijkheid voor schade van Aannemer jegens Opdrachtgever, uit welke hoofde dan ook, is per gebeurtenis (waarbij een samenhangende reeks gebeurtenissen als één gebeurtenis geldt) beperkt tot het daadwerkelijk door Opdrachtgever aan Aannemer
    betaalde factuurbedrag van de desbetreffende maand waarin de schade heeft plaatsgevonden én tot het bedrag waarvoor Aannemer is verzekerd en haar verzekering daadwerkelijk uitkeert.
  • 3
    De aansprakelijkheidsuitsluiting in dit artikel blijft buiten toepassing, indien schade is veroorzaakt door opzet of grove schuld van Aannemer of haar leidinggevend personeel.
  • 4
    Tenzij de schade is veroorzaakt door opzet of grove schuld van Aannemer of haar leidinggevend personeel, zal Opdrachtgever Aannemer vrijwaren tegen alle aanspraken van derden, direct of indirect verband houdende met (het gebruik van) de zaken of het werk en zal Opdrachtgever alle schade van Aannemer, waaronder mede begrepen (juridische) adviseurskosten, vergoeden die Aannemer lijdt als gevolg van dergelijke aanspraken.
  • 5
    Opdrachtgever kan alleen een beroep doen op de verplichtingen, zoals die voortvloeien uit dit artikel, indien hij zelf aan al zijn verplichtingen ten opzichte van Aannemer heeft voldaan.
  • 6
    Ieder vorderingsrecht uit welke hoofde dan ook van Opdrachtgever op Aannemer verjaart uiterlijk 1 jaar na oplevering van het werk.

Artikel 11. Opschorting, verrekening, opzegging en ontbinding

  • 1
    Opdrachtgever is niet gerechtigd tot opschorting of verrekening van haar (betalings)verplichtingen.
  • 2
    Opdrachtgever is – behoudens wanneer hij particulier is – niet gerechtigd de Overeenkomst op te zeggen of te annuleren, tenzij Aannemer daarmee uitdrukkelijk instemt. Aannemer kan aan die instemming naar eigen inzicht voorwaarden verbinden.
  • 3
    In de navolgende gevallen is Opdrachtgever van rechtswege in verzuim en heeft Aannemer het recht de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk – zonder dat enige ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst vereist is – buitengerechtelijk te ontbinden:
    a. indien Opdrachtgever haar faillissement of (voorlopige) surséance van betaling aanvraagt, dan wel in staat van faillissement wordt verklaard, (voorlopige) surséance van betaling wordt verleend, dan wel Opdrachtgever krachtens wetsbepaling onder bewind, beheer of curatele wordt gesteld;
    b. indien Opdrachtgever (onderdelen van) haar onderneming althans haar activiteiten geheel of gedeeltelijk overdraagt, liquideert of stillegt dan wel staakt;
    c. indien ten laste van Opdrachtgever conservatoir of executoriaal beslag wordt gelegd;
    d. indien Aannemer goede grond heeft te vrezen dat Opdrachtgever tekort zal schieten in enige nakoming van haar verplichtingen, of indien Opdrachtgever reeds tekort is geschoten.
  • 4
    In geval van ontbinding door Aannemer op grond van voorgaand lid wordt Opdrachtgever aan Aannemer van rechtswege een bedrag verschuldigd van 25% van de koopprijs (inclusief verzendkosten) en/of aanneemsom.
  • 5
    Het voorgaande laat de overige rechten van Aannemer onverlet.

Artikel 12. Toepasselijk recht en geschillen

  • 1
    Op de Overeenkomst is alleen Nederlands recht van toepassing.
  • 2
    Uitsluitend de rechtbank die bevoegd is ter zake van de gemeente waar Opdrachtgever gevestigd is, is bevoegd om geschillen te beslechten die voortvloeien uit de Overeenkomst, tenzij Aannemer kiest voor de wettelijk relatief bevoegde rechter of voor arbitrage.

Download Algemene Voorwaarden

Als u deze Algemene Voorwaarden wilt downloaden dan kan dat natuurlijk: Download Algemene Voorwaarden (PDF)